Vad vill du veta mer om?
< Alla ämnen
Skriv ut

Order via Mail

Typ 1

Felanmälan via mail

För att generera en felanmälan via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedikerat mail-konto.

Fält inkl. avskiljareVärdeBeskrivning
Typ:1Talar om vad som genererat mailet. Avsett för framtida utökning för att kunna ta emot mail ifrån larmutrustning etc.
Gata:  
Gat.nr/Gatnr:  
Ort:  
Efternamn:  
Förnamn/Fornamn: Sammanfogas m föregående
Namn: Hamnar i ’Er referens’ på order
Telefon:  
Nyckel: Information om hur tillträde får ske.
Mail: Vart kvittensen skall levereras
Fel: Felet som anmäls, t.ex. Kallt
Meddelande: En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v.

Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.

Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde

Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:

Typ:1

Gata:MUNKGATAN

Gat.nr:151

Ort:Trollbo

Namn: (hamnar i ’Er Referens’)

Efternamn:Hammar

Förnamn:Lars

Telefon:0704-927846

Nyckel:Finns hos grannen

Fel:Inget VV

Mail:[email protected]

Meddelande:Endast 13C i badet. Jag är hemma på förmiddagarna.

Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.

I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.

————————————–

Mailet skall vara formaterat enligt:

Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit

för att minsta möjliga problem skall uppstå.

Typ 2 och 3

Beställning via mail

För att generera en beställning via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedicerat mail-konto. Mallar och rutiner är i första hand gjorda för informationsutbyte mellan 2st Janus.

Fält inkl. avskiljareVärdeBeskrivning
Typ:2/32 anger att det är en beställning /3 anger att det är en felanmälan till UE.
Referens: Ordernummer enl. Janus
Byggnadsverk: Byggnadsverkskod enligt Janus
Gata:/Adress Om adress används som rubrik så avses adress inkl. nr annars bara gatunamn
Gat.nr/Gatnr: Ifylles endast om Gata: använts som rubrik
Ort: Postorten, behövs om samma gata/adres finns på flera orter.
Efternamn:/Namn: Om namn används som rubrik så avses hela namnet i den ordning som används i Janus
Förnamn/Fornamn: Ifylles endast om Efternamn: använts som rubrik.
Telefon:  
Nyckel: Information om hur tillträde får ske.
Mail: Vart kvittensen skall levereras
Fel: Felet som anmäls, t.ex. Kallt
Meddelande: Första raden anger vad det är. En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v.

Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.

Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde.

Om Byggnadsverk anges så behöver inte Adress/Gata/Gatnr anges. Byggnadsverk eller Adress/Gata MÅSTE alltid anges

Mailet skall vara formaterat enligt:

Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit

för att minsta möjliga problem skall uppstå.

Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:

Typ:2

Referens:1010300

Byggnadsverk:100902

Adress:

Namn:Arne Svensson

Telefon:0123-476888

Nyckel:

Mail:[email protected]

Meddelande:Beställning nr. 99088 ,denna referens SKALL anges på ALL korrespondens!

Byte av WC

Begärt lev.datum är senast 031111. Kan lev.datum inte hållas SKALL beställaren underrättas

snarast!

Beställarens ombud är Sven Svensson, tel. 081234567.

Leveransvillkor :Leverantören övertar det samordningsansvar av arbetsmiljö som enl

arbetsmiljölagen tillskrivs beställaren. Om inget annat anges i förfrågningsunderlag eller

anbudshandling gäller för garanti lägst 2 år för utfört arbete och material, räknat från godkänd

leverans/slutbeskrivning.

Leveransbestämmelser :Besked om utfört arbete skall lämnas via fax senast 24 timmar efter

 utförande

Betalningsvillkor 30 dagar

Alternativt:

Typ: 3

Ref: 2750

Byggnad: 100201

Adress: GYMNASIEVÄGEN 3

Namn: Kajsa Hedberg

Telefon:

Nyckel:

Kvittens: [email protected]

KvittensUppställning: con(‘Ärendenr:’;mid(Order.Importerat_ordernummer;2;len(Order.Importerat_ordernummer));chr(13);’Status:’;Order.Status;chr(13);’OrderNr:’;Order.Nummer;chr(13);’Avslutningsdatum:’;dat(Order.Avslutad_den;’y-M-D’))

KvittensStatusar: 1;7

Fel: Avlopp – disklåda/Byggnad invändigt

Meddelande: Felet uppstår varje gång HG diskar!!!

Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.

I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.

Typ 4

Felanmälan via annat system som kräver kvittens

För att generera en beställning via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedicerat mail-konto. Mallar och rutiner är i första hand gjorda för informationsutbyte mella 2st Janus.

Fält inkl. avskiljareVärdeBeskrivning
Typ:44 anger att detta är en ”felanmälan via annat system som kräver kvittens”..
Referens: Ordernummer eller annan ref. ifrn avsändande system.
Komponent: Objektkod i avsändande system. Kan vara fastighets/byggnadsverks eller komponentkod
Gata:/Adress: Mer detaljerad adress än komponentens adress av var felet är beläget
Gat.nr:/Gatnr: Ifylles endast om Gata: använts som rubrik
Ort: Postorten, behövs om samma gata/adres finns på flera orter.
Efternamn:/Namn: Om namn används som rubrik så avses hela namnet i den ordning som används i Janus
Förnamn:/Fornamn: Ifylles endast om Efternamn: använts som rubrik.
Telefon:  
Nyckel: Information om hur tillträde får ske.
Mail: Mailadress till den som anmält felet
Kvittens till: Vart kvittensen skall skickas. Oftast dedikerad mailbox för det skapande systemet.
Kvittens uppställning:/Kvittens uppstallning: Hur kvittensen som Janus skickar tillbaka skall vara uppställd. Utformas i samråd med Economizer AB
Kvittens statusar: Semikolon separarerad sträng som anger när kvittens skall skickas. 1=Mottagen;2=Utdelad;3=Påbörjad;7=Avslutad
Fel: Felet som anmäls, t.ex. Kallt. Detta kan gärna göras som en vallista.
Meddelande: Första raden anger vad det är. En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v.

Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.

Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde.

Om Komponent  anges så behöver inte Adress/Gata/Gatnr anges. Komponent eller Adress/Gata MÅSTE alltid anges

Mailet skall vara formaterat enligt:

Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit

för att minsta möjliga problem skall uppstå.

Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:

Typ: 4

Referens: 1010300

Komponent: 564

Adress: Blinda gatan 3

Namn: Arne Svensson

Telefon: 0123-476888

Nyckel: Ring före 08-123456

Mail: test@test.se

Kvittens till: [email protected]

Kvittens uppställning: “con(‘Ärendenr:’;mid(Order.Importerat_ordernummer;2;len(Order.Importerat_ordernummer));chr(13);’Status:’;pick(Order.Status;”;2;”;”;”;”;3;3);chr(13);’OrderNr:’;Order.Nummer;chr(13);’Avslutningsdatum:’;dat(Order.Avslutad_den;’y-M-D’))”

Kvittens statusar: 1;7

Fel: Kallt

Meddelande: Elementen i vardagsrummet kalla.

Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.

I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.

Innehåll