Order via Mail
Typ 1
Felanmälan via mail
För att generera en felanmälan via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedikerat mail-konto.
Fält inkl. avskiljare | Värde | Beskrivning |
Typ: | 1 | Talar om vad som genererat mailet. Avsett för framtida utökning för att kunna ta emot mail ifrån larmutrustning etc. |
Gata: | ||
Gat.nr/Gatnr: | ||
Ort: | ||
Efternamn: | ||
Förnamn/Fornamn: | Sammanfogas m föregående | |
Namn: | Hamnar i ’Er referens’ på order | |
Telefon: | ||
Nyckel: | Information om hur tillträde får ske. | |
Mail: | Vart kvittensen skall levereras | |
Fel: | Felet som anmäls, t.ex. Kallt | |
Meddelande: | En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v. |
Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.
Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde
Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:
Typ:1
Gata:MUNKGATAN
Gat.nr:151
Ort:Trollbo
Namn: (hamnar i ’Er Referens’)
Efternamn:Hammar
Förnamn:Lars
Telefon:0704-927846
Nyckel:Finns hos grannen
Fel:Inget VV
Mail:[email protected]
Meddelande:Endast 13C i badet. Jag är hemma på förmiddagarna.
Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.
I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.
————————————–
Mailet skall vara formaterat enligt:
Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit
för att minsta möjliga problem skall uppstå.
Typ 2 och 3
Beställning via mail
För att generera en beställning via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedicerat mail-konto. Mallar och rutiner är i första hand gjorda för informationsutbyte mellan 2st Janus.
Fält inkl. avskiljare | Värde | Beskrivning |
Typ: | 2/3 | 2 anger att det är en beställning /3 anger att det är en felanmälan till UE. |
Referens: | Ordernummer enl. Janus | |
Byggnadsverk: | Byggnadsverkskod enligt Janus | |
Gata:/Adress | Om adress används som rubrik så avses adress inkl. nr annars bara gatunamn | |
Gat.nr/Gatnr: | Ifylles endast om Gata: använts som rubrik | |
Ort: | Postorten, behövs om samma gata/adres finns på flera orter. | |
Efternamn:/Namn: | Om namn används som rubrik så avses hela namnet i den ordning som används i Janus | |
Förnamn/Fornamn: | Ifylles endast om Efternamn: använts som rubrik. | |
Telefon: | ||
Nyckel: | Information om hur tillträde får ske. | |
Mail: | Vart kvittensen skall levereras | |
Fel: | Felet som anmäls, t.ex. Kallt | |
Meddelande: | Första raden anger vad det är. En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v. |
Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.
Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde.
Om Byggnadsverk anges så behöver inte Adress/Gata/Gatnr anges. Byggnadsverk eller Adress/Gata MÅSTE alltid anges
Mailet skall vara formaterat enligt:
Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit
för att minsta möjliga problem skall uppstå.
Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:
Typ:2
Referens:1010300
Byggnadsverk:100902
Adress:
Namn:Arne Svensson
Telefon:0123-476888
Nyckel:
Mail:[email protected]
Meddelande:Beställning nr. 99088 ,denna referens SKALL anges på ALL korrespondens!
Byte av WC
Begärt lev.datum är senast 031111. Kan lev.datum inte hållas SKALL beställaren underrättas
snarast!
Beställarens ombud är Sven Svensson, tel. 081234567.
Leveransvillkor :Leverantören övertar det samordningsansvar av arbetsmiljö som enl
arbetsmiljölagen tillskrivs beställaren. Om inget annat anges i förfrågningsunderlag eller
anbudshandling gäller för garanti lägst 2 år för utfört arbete och material, räknat från godkänd
leverans/slutbeskrivning.
Leveransbestämmelser :Besked om utfört arbete skall lämnas via fax senast 24 timmar efter
utförande
Betalningsvillkor 30 dagar
Alternativt:
Typ: 3
Ref: 2750
Byggnad: 100201
Adress: GYMNASIEVÄGEN 3
Namn: Kajsa Hedberg
Telefon:
Nyckel:
Kvittens: [email protected]
KvittensUppställning: con(‘Ärendenr:’;mid(Order.Importerat_ordernummer;2;len(Order.Importerat_ordernummer));chr(13);’Status:’;Order.Status;chr(13);’OrderNr:’;Order.Nummer;chr(13);’Avslutningsdatum:’;dat(Order.Avslutad_den;’y-M-D’))
KvittensStatusar: 1;7
Fel: Avlopp – disklåda/Byggnad invändigt
Meddelande: Felet uppstår varje gång HG diskar!!!
Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.
I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.
Typ 4
Felanmälan via annat system som kräver kvittens
För att generera en beställning via mail i Janus så skall ett mail med följande med utseende skickas till ett dedicerat mail-konto. Mallar och rutiner är i första hand gjorda för informationsutbyte mella 2st Janus.
Fält inkl. avskiljare | Värde | Beskrivning |
Typ: | 4 | 4 anger att detta är en ”felanmälan via annat system som kräver kvittens”.. |
Referens: | Ordernummer eller annan ref. ifrn avsändande system. | |
Komponent: | Objektkod i avsändande system. Kan vara fastighets/byggnadsverks eller komponentkod | |
Gata:/Adress: | Mer detaljerad adress än komponentens adress av var felet är beläget | |
Gat.nr:/Gatnr: | Ifylles endast om Gata: använts som rubrik | |
Ort: | Postorten, behövs om samma gata/adres finns på flera orter. | |
Efternamn:/Namn: | Om namn används som rubrik så avses hela namnet i den ordning som används i Janus | |
Förnamn:/Fornamn: | Ifylles endast om Efternamn: använts som rubrik. | |
Telefon: | ||
Nyckel: | Information om hur tillträde får ske. | |
Mail: | Mailadress till den som anmält felet | |
Kvittens till: | Vart kvittensen skall skickas. Oftast dedikerad mailbox för det skapande systemet. | |
Kvittens uppställning:/Kvittens uppstallning: | Hur kvittensen som Janus skickar tillbaka skall vara uppställd. Utformas i samråd med Economizer AB | |
Kvittens statusar: | Semikolon separarerad sträng som anger när kvittens skall skickas. 1=Mottagen;2=Utdelad;3=Påbörjad;7=Avslutad | |
Fel: | Felet som anmäls, t.ex. Kallt. Detta kan gärna göras som en vallista. | |
Meddelande: | Första raden anger vad det är. En förklaring till hur felet yppar sig, samt ev. andra noteringar t.ex. var nyckel finns o.s.v. |
Till detta kommer sedvanliga headers o.s.v. som mail programmet skapar.
Avskiljaren ’:’ kan bytas mot valfri avskiljare, dock måste det vara 1 tecken eller mellanslag mellan fältnamn & värde.
Om Komponent anges så behöver inte Adress/Gata/Gatnr anges. Komponent eller Adress/Gata MÅSTE alltid anges
Mailet skall vara formaterat enligt:
Content-Type: text/plain; charset=”iso-8859-1″ ; format=”flowed”
Content-Transfer-Encoding: 8bit
för att minsta möjliga problem skall uppstå.
Resultatet skall bli ett mail som har följande utseende:
Typ: 4
Referens: 1010300
Komponent: 564
Adress: Blinda gatan 3
Namn: Arne Svensson
Telefon: 0123-476888
Nyckel: Ring före 08-123456
Kvittens till: [email protected]
Kvittens uppställning: “con(‘Ärendenr:’;mid(Order.Importerat_ordernummer;2;len(Order.Importerat_ordernummer));chr(13);’Status:’;pick(Order.Status;”;2;”;”;”;”;3;3);chr(13);’OrderNr:’;Order.Nummer;chr(13);’Avslutningsdatum:’;dat(Order.Avslutad_den;’y-M-D’))”
Kvittens statusar: 1;7
Fel: Kallt
Meddelande: Elementen i vardagsrummet kalla.
Alla fält behöver inte finnas men det underlättar antagligen för Er om de finns.
I Janus skall sedan inställningar göras under Arkiv/Systeminställningar/Mail&FTP.